Cornerstone OnDemand og IDC afslører hvordan digitaliseringen påvirker HR og arbejdsmarkedets dynamik

En rundspørge blandt HR-folk og afdelingschefer i 16 europæiske lande røber de største trends lige nu inden for fleksibelt arbejde, udvikling af talenter og HRs rolle

København – 26. april 2016 Europæiske virksomheder står midt i en æra af digital transformation, og ny research fremhæver nu behovet for, at HR-folk må redefinere deres rolle og bidrag til deres virksomhed. En unik undersøgelse, der er foretaget af IDC og sponsoreret af Cornerstone OnDemand (leverandør af HR-software) ser på det nye arbejdsmarked og HR-chefers og virksomhedslederes opfattelse af og forventninger til medarbejderledelse og –udvikling i 16 europæiske lande. Undersøgelsen viser, at der er forskellige holdninger til fleksibelt arbejde, og at der er sket en ændring i strategierne for præstationsstyring og samarbejde. Men der påvises også modstridende holdninger til HR-prioriteringer og –processer blandt de to adspurgte grupper.

Undersøgelsen er unik i forhold til størrelse, geografisk dækning og målgruppe. IDC interviewede 1.352 HR-folk og virksomhedsledere fra virksomheder med over 500 ansatte i 16 europæiske lande. Undersøgelsen blev foretaget i januar og februar 2016 og havde respondenter fra Danmark, Sverige, Norge, Finland, Island, Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Spanien, Italien, Holland, Polen, Østrig, Schweiz, Luxembourg og Belgien.

De nordiske lande er bedst til fleksibelt arbejde

Undersøgelsen påviser en positiv sammenhæng mellem hvor glade medarbejderne er og muligheden for at arbejde fleksibelt. Men mulighederne for fleksibelt arbejde er ikke implementeret med samme hastighed rundt omkring i Europa. I de nordiske lande har hele 87% mulighed for at arbejde hjemmefra, mens det i Polen er mindre end 50% af de adspurgte, der har den mulighed for fleksibelt arbejde.

Undersøgelsen viser et lavt niveau af implementering af fleksible arbejdsmåder i Polen, Storbritannien, Schweiz og Tyskland, hvilket er overraskende, når man ser på, hvor konkurrencepræget arbejdsmarkedet er i disse lande. Norden, Spanien, Benelux-landene og Østrig ses som de mest modne, når det drejer sig om muligheder for fleksibelt arbejde.

Derudover giver de adspurgte fra HR udtryk for et højere niveau af fleksibelt arbejde end afdelingslederne. Svarene fra HR var mellem 5-6% højere end afdelingsledernes, hvilket fremhæver forskellen på de to grupper.

Evaluering og samarbejde

Ifølge undersøgelsen foretager to tredjedele af europæiske virksomheder stadig årlige eller halv-årlige personalevurderinger. Alligevel ser det ud til, at regelmæssige eller løbende vurderingsmetoder er ved at blive populære inden for medarbejderudvikling (45%) og præstation (28%).

Det ser også ud til, at europæiske virksomheder har taget samarbejde til sig. Et flertal af respondenter er enige i, at medarbejderne er gode til at samarbejde (78%) og til at påtage sig nyt ansvar (75%). Men der skal fortsat arbejdes på at fremme samarbejdet, da afdelingsledere ser ud til at have mindre forståelse (65%) for, at teammedlemmer søger stillinger udenfor deres egne afdelinger, end hvad man tror hos HR (83%). Derudover svarer mindre end halvdelen (47%) ja til at have samarbejdsmæssige læringssystemer. Men undersøgelsen viser, at de virksomheder, der har den højeste vækstrate har en højere procentdel af muligheder for samarbejde.

Forskellen på HR og afdelingsledere

Undersøgelsen peger på, at HR overvurderer sin støtte til afdelingslederne, men samtidig undervurderer frustrationer i forbindelse med HR-processer. Især undervurderer HR niveauet af frustrationer over HR-processer hos afdelingslederne, hvor mere end 41% af de adspurgte afdelingsledere svarer ja til, at det er en stor frustration. Fra et HR-perspektiv var det kun 32%.

Samtidig er der ikke konsensus om, hvordan HR-initiativers succes skal måles. HR ser størst værdi i at fastholde nyligt ansatte, mens det for afdelingslederne er vigtigere at se på den tid, det tager en medarbejder at blive kompetent.